Search
Close this search box.

چه سنی برای ارتودنسی مناسب است؟

ارتودنسی برای رفع عیوب دندان است، به طور کلی پس از 6 سالگی و زمانی که دندان‌های دائمی شروع به در آمدن می‌کنند، ممکن است فک، به مشکلاتی نظیر کج شدن به دلیل کمبود جا، فاصله زیاد دندان‌ها و حتی ماندن در داخل لثه دچار شود. برای رفع این عیوب دندان پزشکان به طور جامع یک روش را پیشنهاد می‌دهند. این روش، ارتودنسی است.

بسیاری از بیماران که در سنین بالا به فکر درست کردن دندان‌های‌شان می‌افتند، نگرانی‌هایی مبنی بر عدم تغییر حالت دندان‌ها یا بی‌فایده بودن پروسه ارتودنسی دارند. در این مقاله به بررسی سن مناسب ارتودنسی و مزایا و معایب ارتودنسی در بزرگسالان خواهیم پرداخت.

بهترین سن برای ارتودنسی چه زمانی است؟

سن به طور کامل تعیین کننده زمان مناسب ارتودنسی نیست، اما دستورالعمل های خاصی وجود دارد که به طور کلی در اکثر موارد صادق هستند. برای مثال، اکثر دندان پزشکان، بر این باورند که سن مناسب ارتودنسی کودکان از 10 تا 14 سالگی می‌باشد.

ارتودنسی باعث جابه‌جایی دندان‌ها و تنظیم آنها در جهت مناسب می‌شوند. به همین دلیل بهترین کار این است، که در سنین پایین ارتودنسی کنید. در این سن، کودک به طور کلی تمام دندان‌های دائمی خود را خواهد داشت؛ که عاملی تاثیرگذار بر روی زمان استفاده از ارتودنسی است.

عامل مهم دیگر وضعیت استخوان فک است. کودک در این سن هنوز استخوان فک کاملاً رشد یافته‌ای ندارد. استخوان فک همچنان در حال رشد و شکل گیری است. استخوان فک در این سن برای ارتودنسی ایده آل است. زمانی که استخوان فک به طور کامل رشد نکرده باشد، نه تنها دندان‌ها راحت‌تر جابه‌جا می‌شوند، بلکه استخوان فک در این حالت اصلاح بسیاری از مشکلات فک و دندان‌ها را برای ارتودنسی آسان‌تر می‌کند.

مهم است بدانید که اکثر دندان پزشکان، بر این باورند که بهترین کار برای یک کودک استفاده از ارتودنسی در حدود سن 7 سالگی است. بنابراین، حتی اگر کودک شما ممکن است تا سن 10 تا 14 سالگی به براکت‌های ارتودنسی نیاز نداشته باشد، بهتر است ارزیابی اولیه را در حدود سن 7 سالگی انجام دهید.

چگونه دندانپزشک شما می تواند به شما در تعیین بهترین زمان کمک کند؟

بسیاری از افراد تصمیم گیری در مورد سن مناسب ارتودنسی را بر اساس گفته‌های دندانپزشک خود قرار می‌دهند. دندانپزشکان و ارتودنتیست‌‌ها خدمات بسیار متفاوتی را ارائه می‌دهند اما هر دو متخصص دندان و دهان هستند.

وقتی کودک شما حدوداً 7 سال سن دارد، دندانپزشک ممکن است، در مورد نیاز بالقوه به ارتودنسی به شما اطلاع دهد. به عنوان مثال، می توانید از دندانپزشک بپرسید که آیا اکنون سن مناسب ارتودنسی کودک است یا باید منتظر بمانید.

دندانپزشک پاسخ‌های زیادی را به شما خواهد داد. به این دلیل که می‌داند چه عواملی درتعیین زمان مناسب ارتودنسی نقش دارند. دندانپزشکان می‌دانند به دنبال چه چیزی بگردند و نحوه عملکرد ارتودنسی و براکت‌های آن را درک می‌کنند. بنابراین تعیین یک وقت برای معاینه فک و دندان کودکتان بهترین روش برای دستیابی به این پرسش است.

آیا ارتودنسی سن خاصی دارد؟

انجمن ارتودنتیست‌های آمریکا (AAO) توصیه می‌کند، که اولین ویزیت دندان کودک  را در سن 7 سالگی یا در اولین نشانه قابل مشاهده مال اکلوژن برنامه ریزی کنید. دندان‌ها و فک کودک شما در این سن هنوز در حال رشد هستند و رسیدگی به برخی از مشکلات ارتودنسی مانند: آندربایت، یا دندان‌های خیلی شلوغ، را آسان تر خواهد کرد. 

با این حال، بسیاری از مشکلات ارتودنسی بهتر است بعد از در آمدن تمام دندان‌های دائمی درمان شوند. بنابراین به طور کلی زمان مناسب ارتودنسی بین سنین 7 تا 14 سال است.

بهترین سن برای ارتودنسی کودکان

شاید ندانید که انواع مختلفی از روش های درمانی مورد استفاده ارتودنتیست‌ها وجود دارد. بنابراین، سن مناسب ارتودنسی کودکان، بستگی به رویکرد درمانی مورد استفاده دندان پزشک شما دارد.

نکته اصلی برای درک این است که برخی از ارتودنتیست‌ها استفاده از طرح دو فازی را توصیه می‌کنند. در حالی که برخی دیگر فقط از یک فاز نام می‌برند. اگر طرحی که دندان پزشک شما به کار می‌برد، تنها یک مرحله داشته باشد، احتمالاً فرزند شما حداقل تا سن 10 سالگی نیازی به ارتودنسی نخواهد داشت.

اگر ارتودنتیست شما از یک طرح دو مرحله‌ای استفاده کرد، ممکن است توصیه کند که در سنین پایین تر با مرحله اول طرح شروع کنید. این موضوع نشان می‌دهد زمان مناسب ارتودنسی برای کودک شما، حدود 7 سالگی است.

هنگامی که کودک مرحله اول را کامل کرد، بسته به جوابی که گرفته است، می‌تواند در حدود 10 سالگی یا بیشتر مرحله دوم را طی کند. در بیشتر موارد، کودکان نیازی به انجام ارتودنسی در دو مرحله ندارند. با این حال، موارد شدید ممکن است به هر دو مرحله نیاز داشته باشند. علاوه بر این، ارتودنسی‌ها فقط در یک نوع وجود ندارند. گزینه‌هایی از جمله ارتودنسی ثابت و متحرک وجود دارند. هر دو انتخاب عالی هستند، اما با توجه به تشخیص دندان پزشک، یکی بهتر از دیگری خواهد بود.

سن مناسب اتودنسی برای بزرگسالان

اگر می‌پرسید بهترین سن ارتودنسی برای بزرگسالان چه سنی است؟  جواب ما این است، که هرگز دیر نخواهد بود. در اولین قدم بسیار مهم است که بدانید برای انجام ارتودنسی، سن مانع شما نیست. ارتودنتیست‌ها می‌توانند به بزرگسالان کمک کنند و گزینه هایی مانند ارتودنسی نامرئی را که بدون تاثیر سن در ارتودنسی هستند، به شما ارائه دهند. ارتودنسی برای بزرگسالان، نه تنها ظاهر دندان‌ها را بهبود می‌بخشد، بلکه می‌تواند عزت نفس و سطح اعتماد به نفس را نیز افزایش دهد.

حداکثر سن برای ارتودنسی

بسیاری از نوجوانان و بزرگسالان با انجام ارتودنسی در سنین بالاتر از 14 سال،  لبخندهای خود را بهبود می‌بخشند. همچنین ارتودنسی تنها برای زیبایی نیست و گاهی اوقات به رفع مشکلات فک و دندان‌ها نیز کمک می‌کند. پرداختن به دندان های کج یا شلوغ، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را آسان تر خواهد کرد. بنابراین حداکثر سن برای ارتودنسی، همان لحظه‌ایست که تصمیم گرفتید به ارتودنسی نیاز دارید.

تفاوت ارتودنسی در 40 سالگی و در25 سالگی

با توجه به رویکرد درمانی ارتودنسی، بهترین زمان ارتودنسی بین 7 تا 14 سالگی است. علت این امر نیز، تغییرات دوران نوجوانی و امکان تطبیق سریع و آسان‌تر براکت‌های ارتودنسی، در نتیجه کاهش زمان استفاده از آنها خواهد بود. با این حال، از هر هفت نفر مراجعه کننده برای ارتودنسی یک نفر بالای 18 سال قرار دارد. بنابراین هیچگونه مدرک علمی جهت اثبات عدم درمان دندان‌ها و فک با ارتودنسی در سنین بالای 18 سال به ویژه 40 سال وجود ندارد.

چه در 40 سالگی و چه در 25 سالگی، فک و دندان‌ها فرم کلی خود را گرفته‌اند. بنابراین تفاوتی میان آنها به صورت فاحش نیست. ارتودنسی در هر سنی به زیبایی لبخند و سلامت دندان‌های شما کمک می‌کند. اما در مواقعی ارتودنسی در 40 سالگی ممکن است با عوارضی مواجه شود. این عوارض عبارتند از:

  • ·  طولانی شدن دوره استفاده از ارتودنسی به دلیل ساختار فک و تغییرات کند بزرگسالی
  • ·  افزایش هزینه ارتودنسی دندان به دلیل برخورداری از مشکلاتی نظیر: پوسیدگی‌های دندان ها، عفونت لثه و سایر موارد
  • ·  سخت شدن درمان و نیاز به جراحی فک، به علت پیشرفت ناهنجاری‌ها و عدم انعطاف پذیری و شکل‌گیری دندان‌ها و استخوان‌های فک
  • ·  کاهش اعتماد به نفس در فرد و خجالت کشیدن از دیگران به دلیل قرار گرفتن ارتودنسی بروز و تشدید سر درد و همچنین احساس ناراحتی در صورت، بیشتر از زمانی است که در کودکان مشاهده می‌شود.
  • امکان بازگشت مجدد ناهنجاری ها و عدم مطلوبیت درمان ارتودنسی
  • احتمال از دست دادن یک الی چند دندان دائمی برای انجام ارتودنسی و خالی کردن فضای مورد نیاز در فک

سن مناسب ارتودنسی دندان ها

 همانطور که در این مقاله بررسی کردیم، به طور کلی سن مناسب ارتودنسی، در کودکی و بین بازه‌های 7 تا 14 سالگی است. اما بسیاری از بیمارانی که برای ارتودنسی مراجعه می‌کنند؛ بزرگسالانی هستند که نتیجه مطلوب خود را می‌گیرند. بنابراین جهت اطمینان از انجام ارتودنسی در بزرگسالی بهتر است، به دندان پزشک مراجعه نمایید و با انجام آزمایش به طور قطع به پاسخ این سوال دست یابید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سن مناسب ارتودنسی چند است؟

برای رزرو وقت با دکتر سهراب آصفی لطفا فرم زیر را تکمیل کنید در اسرع وقت پذیرش کلینیک برای قطعی کردن نوبت‌تان با شما تماس خواهد گرفت.

درخواست شما با موفقیت ثبت گردید. به زودی پذیرش کلینیک برای تعیین زمان معاینه و پاسخ به سوالات‌تان با شما تماس خواهد گرفت.