Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

آیا ارتودنسی درد دارد؟

یکی از سوالات افرادی که می‌خواهند ارتودنسی انجام دهند این است که آیا ارتودنسی درد دارد؟ آیا هنگام نصب ارتودنسی درد دارد؟

برای درمان دندان‌های کج و غیرعادی باید به ارتودنسی و نصب بریس بر روی دندان‌ها پرداخت. پس از نصب بریس‌های ارتودنسی، امکان دارد درد در دندان‌ها و لثه‌ها ظاهر شود. 

فشار سیم‌ها و نوارهای لاستیکی بر روی دندان‌ها به ‌آرامی آنها را صاف خواهد کرد که ممکن است تا چند روز برای فرد ناراحتی ایجاد کند.

در واقع بیماران بعد از تنظیم بریس‌ها و سیم‌ها کمی درد یا ناراحتی را تجربه کرده و لب‌ها و گونه‌ها ممکن است یک تا دو هفته زمان نیاز داشته باشد تا به بریس‌های روی دندان‌ها عادت کنند.

اما این نکته را مدنظر قرار دهید که بعد از تحمل این دشواری‌ها، دندان مرتب و لبخندی زیبا خواهید داشت.

قبل و بعد درمان ارتودنسی
قبل و بعد درمان ارتودنسی

آیا نصب بریس‌های ارتودنسی درد دارد؟

نصب بریس‌ها در درمان ارتودنسی یکی از مراحل اصلی این درمان است. برای برخی از افراد این سؤال پیش می‌آید که آیا سیم‌کشی دندان‌درد دارد یا خیر؟؛ چون مراحل نصب ارتودنسی را تجربه نکرده‌اند و ترس زیادی از این کار دارند.

در پاسخ به این سوال باید گفت جای‌گذاری دستگاه‌های ارتودنسی درد ندارد ولی درد ارتودنسی چند ساعت بعد از آن شروع خواهد شد.

سایت healthline درباره درد ارتودنسی بعد از اتمام جلسه اول ارتودنسی می‌نویسد:

Within a few hours, you will begin to develop some pain and soreness in your teeth and gums. This pain will probably last about a week. During that time, you will be getting used to the feeling of your new braces. The wires and rubber bands put pressure on your teeth to slowly straighten them. This pressure takes some time to get used to.

https://www.healthline.com/health/do-braces-hurt#when-you-first-get-them

چند ساعت بعد از جلسه ارتودنسی، درد شما شروع خواهد شد و احتمالا تا یک هفته که به بریس‌های ارتودنسی عادت کنید ادامه خواهد داشت.

عوامل بیرونی چه تاثیری بر درد ارتودنسی دارند؟

عوامل مختلفی می‌توانند تحمل درد ارتودنسی فک بالا و پایین را کاهش یا افزایش دهند. متخصصان معتقدند که پاسخ به سوال آیا ارتودنسی درد دارد این است که درد ارتودنسی به ‌اندازه مختلف برای هر فرد متفاوت است. این موضوع به عوامل گوناگونی وابسته خواهد بود، از جمله سن، جنسیت، آستانه درد، میزان نیروی اعمال شده و حتی مواردی مانند وضعیت عاطفی، میزان استرس و تجربه‌های قبلی بیمار از درد تاثیر خواهد داشت.

نیرویی که به دندان‌ها وارد می‌شود، واکنشی التهابی دارد که شامل احساس درد ناشی از حرکت دندان‌ها است. همچنین، این واکنش می‌تواند تغییراتی در جریان خون پس از اعمال نیروی ارتودنسی ایجاد کند.

درد ارتودنسی تا کی ادامه دارد و تحمل آن به چه صورت است؟

درد ارتودنسی چند روز است؟ اکنون که دیدگاه بهتری از درد ارتودنسی و تحمل آن دارید، باید بدانید درد ارتودنسی معمولا در عرض چند ساعت شروع می‌شود، در ۲۴ ساعت بعدی افزایش می‌یابد و سپس در عرض ۷ روز کاهش می‌یابد. اگر بیش از یک هفته در حال تحمل درد ارتودنسی هستید، باید به متخصص ارتودنسی خود مراجعه کنید.

مطمئن شوید که او ناراحتی شما را درک کرده و برای رفع آن تلاش می‌کند. حتی می‌توان با عکس‌برداری و بررسی ارتودنسی، از وضعیت فعلی دندان‌ها باخبر شد. استراتژی‌های مناسب برای تحمل درد ارتودنسی شامل استفاده از داروهای مسکن و حفظ بهداشت دهان و دندان است.

در صورت ایجاد زخم روی لثه یا لب در روزهای نخست، داروی مسکن از بهترین گزینه‌ها برای تسهیل تحمل درد ارتودنسی است.

برخی نیز خوردن خوراکی با قوام متوسط را به خوردن مسکن برای تحمل درد ارتودنسی ترجیح می‌دهند. این کار باعث خون‌رسانی بیشتر به ریشه دندان شده و کاهش درد می‌شود. پس به بهانه احساس درد تماما از جویدن اجتناب نکنید.

بهداشت دهان و دندان را نیز دست‌کم نگیرید؛ این کار می‌تواند منجر به التهاب یا ورم لثه شود که به دنبال آن دندان‌درد، درد ارتودنسی را افزایش می‌دهد.

حال در پاسخ به سوال برای کاهش درد ارتودنسی چه کنیم؟ باید گفت که اگر بعد از اولین جلسه ارتودنسی دندان، درد زیادی احساس می‌کنید، از روش‌های گفته شده برای کاهش درد ارتودنسی استفاده کنید.

ممکن است بعد از جلساتی که سیم‌ها محکم می‌شوند، باز هم درد را حس کنید؛ اما هر چه به پایان دور درمان نزدیک می‌شوید، این دردها کمتر خواهد شد.

آیا نصب ارتودنسی نیاز به بی حسی دارد؟

متخصصان برای رفع نگرانی شما در مورد درد ارتودنسی و نصب ارتودنسی، راهکارهایی دارند. پس از نصب بریس‌ها، آن‌ها قطعاتی از موم‌های مخصوص را در اختیار شما قرار می‌دهند تا آن را بر روی نقاطی که در جلسه اول دردناک شده‌اند، قرار دهید.

استفاده از دهان‌شویه‌ها نیز به کاهش درد ناشی از آزردگی گونه‌ها و لب‌ها پس از نصب دستگاه ارتودنسی کمک می‌کند.

اما اینکه “آیا ارتودنسی آمپول دارد؟” باید گفت که ارتودنسی به عمل اصلاح و بهبود ساختار دندان و فک مربوط است و برای انجام آن از بی‌حسی (empul) استفاده نخواهد شد.

آیا کندن براکت‌های ارتودنسی درد خواهد داشت؟

پس از انجام ارتودنسی و منظم‌شدن دندان‌ها، بسیاری از افراد در فکر پاک‌سازی دهان خود هستند و نگران هستند که چگونه این ابزارها از دهانشان خارج شوند. اما “آیا کندن براکت ارتودنسی درد دارد؟” باید گفت که قرار دادن براکت در دهان سختی‌هایی دارد که جداسازی و کندن آن‌ها ندارد.

بنابراین، همان‌طور که گذاشتن براکت در دهان را به‌خوبی پشت سر گذاشته‌اید، نگران جداسازی براکت‌های ارتودنسی نباشید.

مراحل جداسازی براکت‌ها برعکس گذاشتن آن‌ها است. ابتدا کش‌ها و الاستیک‌های کوچک جدا خواهند شد و سپس سیم‌ها با سیم‌چین قیچی می‌شوند. چسب‌های باقیمانده بر روی دندان نیز پاک‌سازی و پولیش شده و هیچ دردی را برای شما نخواهد داشت.

آیا نصب ارتودنسی برای کودکان درد خواهد داشت؟

ارتودنسی با نصب بریس در کودکان ممکن است با ناراحتی همراه باشد. خوردن استامینوفن و استفاده از موم مخصوص ارتودنسی، باعث تحمل درد ارتودنسی فک پایین و بالا می‌شود.

به طور کلی کودکان به دلیل ظرافت‌ها و توانایی‌های کمی که دارند، نیازمند توجه بیشتری به بهداشت و سلامتی دندان‌های خود هستند. این توجه هم قبل از پیدایش دندان‌های دائمی و هم پس از آن باید به ‌صورت دائمی ادامه یابد. رشد مناسب و داشتن دندان‌های شیری سالم، تأثیر زیادی در داشتن دندان‌های دائمی خوب دارد.

پس از سن ۷ سالگی، مراقبت‌ها توسط متخصص ارتودنسی کودکان باید بیشتر شود. هر چه سریع‌تر رویش و نحوه قرارگیری دندان‌ها بررسی شود، سریع‌تر می‌توان دندان‌ها را به رشد صحیح و مرتب هدایت کرد. در سنین رشد، درمان‌ها راحت‌تر و کم‌هزینه‌تر خوانهد بود. اگر کودک مشکلاتی در رویش دندان، اختلاف در کام و فک و … داشته باشد، نیاز به ارتودنسی پیدا خواهد کرد.

راه‌های تسکین درد ارتودنسی

در پاسخ به سوال آیا ارتودنسی درد دارد؟ باید گفت که اتفاق خوب در مورد درد ناشی از سیم‌کشی دندان این است که این درد به‌صورت طبیعی تا مدت‌ها به طول نمی‌انجامد. هنگامی که لثه‌های شما به فشار عادت کنند، شما دیگر دردی تجربه نخواهید کرد، مگر در مواقعی که دندانپزشک بریس‌ها را محکم می‌کند. اما در پایان درمان، نتیجه به‌دست‌آمده ارزش همه دردها، ناراحتی‌ها و رنج‌ها را خواهد داشت؛ زیرا دندان‌های شما مرتب و بسیار زیبا خواهند شد.

همچنین بخوانید
هزینه ارتودنسی

هزینه ارتودنسی در سال 1403 در شرق تهران به شرح جدول ذیل می‌باشد. نوع ارتودنسی هزینه ارتودنسی ارتودنسی ثابت دو

بهترین متخصص ارتودنسی در تهران

هرگاه اسم ارتودنسی می‌آید، ذهن مردم خودبه‌خود به سمت بریس‌های سنتی روی دندان می‌رود. اما باید توجه داشته باشید خدمات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا ارتودنسی درد دارد
راهنمای مطالعه

برای رزرو وقت با دکتر سهراب آصفی لطفا فرم زیر را تکمیل کنید در اسرع وقت پذیرش کلینیک برای قطعی کردن نوبت‌تان با شما تماس خواهد گرفت.

درخواست شما با موفقیت ثبت گردید. به زودی پذیرش کلینیک برای تعیین زمان معاینه و پاسخ به سوالات‌تان با شما تماس خواهد گرفت.