Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

چه دندان‌هایی نیاز به ارتودنسی دارند؟

نیاز به ارتودنسی را در 3 منظر می‌توان مورد بررسی قرار داد:

  1. پیشگیری: با ویزیت کودک توسط متخصص ارتودنسی در حدود سن 7 سالگی، در صورت وجود مشکلات فکی می‌توان از درمان زودرس استفاده کرد.
  2. زیبایی: دندان‌های نامرتب باعث می‌شود که فرد از لبخند خودش رضایت لازم را نداشته باشد، که با درمان ارتودنسی قابل حل می‌باشد.
  3. درمانی: رعایت بهداشت به دلیل نامرتبی دندان‌ها می‌تواند سخت باشد که باعث پوسیدگی و اثرات بعدی خواهد شد. با ارتودنسی می‌توان این موضوع را تسهیل نمود.

چه دندان‌های نیاز به ارتودنسی دارد؟ این سوال توسط بسیاری از افراد که دندان‌های نا‌منظم یا مشکلات فک بالا و پایین دارند پرسیده می‌شود‌.‌

نیاز به ارتودنسی در افراد مختلف نشانه‌های زیادی دارد که برخی از علائم به سادگی قابل تشخیص هستند، اما بسیاری از این علائم نشانه آشکاری ندارند و فقط پزشک متخصص ارتودنسی قادر به تشخیص این است که فرد برای رفع نابهنجاری‌های دندان خود نیاز به ارتودنسی دارد یا خیر.

ارتودنسی برای چه دندان‌هایی لازم است؟

ارتودنسی دندان یک فرایند پزشکی است که بوسیله ابزار خاص توسط متخصصین ارتودنسی برای رفع نابهنجاری‌های دندان توصیه و نصب می‌شود. ارتودنسی دندان نه تنها جنبه زیبایی دارد، بلکه مشکلات جویدن، گفتار و بلع ناشی از مشکلات فک و دندان را رفع می‌کند.

اینکه چه دندان هایی نیاز به ارتودنسی دارد؟ می‌توان آن را از روی علائمی متوجه شد؛ اگر هر یک از این علائم را دارید، به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید تا با بررسی وضعیت شما اقدام به درمان آن کند‌. نشانه‌هایی که نیاز شما به ارتودنسی را نشان می‌دهد عبارتند از:

جلو بودن فک بالا یا پایین

قبل و بعد درمان ارتودنسی - 
مشکل بیمار: جلو بودن فک پایین و کجی (انحراف) فک به سمت راست

درمان : ازتودنسی ثابت دو فک به همراه درمان جراحی فک ( عقب بردن فک پایین (Mandibular set back))

مشکل بیمار: جلو بودن فک پایین و کجی (انحراف) فک به سمت راست

درمان : ازتودنسی ثابت دو فک به همراه درمان جراحی فک ( عقب بردن فک پایین (Mandibular set back))

طول درمان: 2 سال


بسیاری از افرادی که دندان‌های متمایل به جلو دارند برای رفع این مشکل  به متخصص ارتودنسی مراجعه می‌کنند‌. این مشکل به نام اوربایت شناخته می‌شود و اغلب وراثتی است.

همچنین این مشکل گاهی نیز در اثر اختلال فکی که سبب رشد فک در سنین بزرگسالی می‌شود، پیش می‌آید.

برخی مواقع نیز علت آن عدم رشد چانه است که سبب می‌شود فک پایین عقب‌تر از فک بالا برود و این نابهنجاری را تشکیل دهد، این عارضه به نام رتروگناتیسم فک پایین شناخته می شود.

اما فقط متخصص ارتودنسی می تواند به طور قطع تشخیص دهد که آیا دندان‌ها متمایل به جلو هستند و برای رفع آن نیاز به مداخله ارتودنسی است یا خیر.

دندان‌‌های کج

به هم ریختگی شدید دندانی

نشانه دیگری که نشان می‌دهد  شما به بریس‌های ارتودنسی نیاز دارید دندان‌های کج و نا‌مرتب است.

دندان‌های کج باعث مشکلاتی می‌شود مثل:

  • تجمع جرم
  • دندان قروچه
  • مشکلات TMJ
  • مشکل در صحبت کردن
  • سردرد
  • التهاب لثه
  • پوسیدگی دندان

تنها کسی که می‌تواند تشخیص دهد برای اصلاح این ایراد نیاز به ارتودنسی دارید، پزشک متخصص ارتودنسی است.

دندان نیش نهفته

قبل و بعد از درمان ارتودنسی
مشکل بیمار: فرورفتن دندان جلو به واسطه ضربه به داخل استخوان و وجود دندان نیش نهفته در سمت راست پایین

 مشکل بیمار: فرورفتن دندان جلو به واسطه ضربه به داخل استخوان و وجود دندان نیش نهفته در سمت راست پایین

درمان : ارتودنسی ثابت دو فک

طول درمان: 2 سال


فاصله بین دندان‌ ها

فاصله میان دندان‌ها نیز یکی دیگر از عواملی است که لزوم ارتودنسی را تعیین می‌کند. این فاصله زمانی مشکل آفرین است که دندان با دندان مجاور خود تماس نداشته باشد و بین آنها فاصله زیاد یا یک شکاف وجود داشته باشد.

این مشکل به هنگام صحبت کردن و لبخند زدن روی زیبایی افراد تاثیر منفی دارد و در مال اکلوژن آنها اختلال ایجاد می‌کند.

مشکل بیمار: فضاهای بین دندانی منتشر به دلیل داشتن زبان بزرگ

قبل و بعد درمان ارتودنسی

مشکل بیمار: فضاهای بین دندانی منتشر به دلیل داشتن زبان بزرگ

درمان: ارتودنسی ثابت 2 فک با متمرکز کردن فضاهای دندانی در جلوی قوس دندانی جهت به حداقل رساندن احتمال برگشت (ریلاپس)

طول درمان :1/5 سال


اپن بایت

در پاسخ به پرسش چه دندان‌ هایی نیاز به ارتودنسی دارد؟ به یک اختلال دیگر به نام اپن بایت اشاره می‌کنیم. این ایراد به وضعیتی اطلاق می‌شود که در زمان بسته شدن دهان دندان‌های ردیف بالا و ردیف پایین هیچ‌گونه تماسی با هم ندارند. این مشکل باید با تشخیص متخصص ارتودنسی اصلاح شود.‌

قبل و بعد درمان ارتودنسی
مشکل بیمار: باز بودن (وجود فضا) دندانهای قدامی

مشکل بیمار: باز بودن (وجود فضا) دندانهای قدامی

درمان : ازتودنسی ثابت دو فک به اینتروژن (فرو بردن داخل استخوان) دندانهای خلفی فک بالا به کمک MiniScrew تیتانیومی

طول درمان:1/5سال


مشکلات گفتاری

مشکلات گفتاری در بعضی از مواقع ناشی از مشکلات فک و دندان مثل دندان‌های کج، دندان‌های روی هم رفته، دندان‌های فاصله دار، اپن بایت و کراس بایت است که مانع از تلفظ صحیح کلمات می‌شوند و روی اعتماد به نفس فرد تاثیر منفی دارند‌‌.‌

البته تنها متخصص ارتودنسی می‌تواند تشخیص دهد که آیا مشکلات اکلوزال وجود دارد یا خیر و اصلاح آنها نیاز به چه روش درمانی دارد.‌

سردرد

دندان‌های کج و نامرتب و سایر مال اکلوژن‌ها یکی از علل سردردهای مکرر هستند.‌ اگر تا به حال هیچ دلیلی برای سردرد توسط پزشک معالج تشخیص داده نشده، پس علت را باید در دندان‌ها و فک جستجو کرد.‌

درد در ناحیه TMJ

مال کلوژن‌ها سبب درد در ناحیه  TMJ یا مفصل گیجگاهی فکی می‌شوند‌. علت آن هم تغییراتی است که دندان‌های کج، نامرتب، کراس بایت، دیپ بایت، دندان‌های رو به جلو و دندان‌های روی هم در مفصل گیجگاهی فکی ایجاد می‌‌کنند و سبب درد در این ناحیه می‌شوند‌. در برخی موارد تنها درمان ارتودنسی مشکل درد این ناحیه را حل می‌کند، در برخی موارد دیگر نیاز به درمان با روش‌‌های دیگر است.

 گوش درد

در بسیاری از مواقع در صورت وجود نابهنجاری‌های فک و دندان افراد احساس درد و صدای زنگ در گوش را تجربه می‌کنند. اگر با این مشکل مواجه هستید و دکتر گوش، حلق و بینی دلیلی برای آن نیافته، به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید تا با بررسی وضعیت دندان و فک شما تشخیص دهد که آیا مال اکلوژنی دارید یا خیر و برای درمان آن نیاز به ارتودنسی است یا باید درمان دیگری را انجام داد.

ارتودنسی برای چه سنی مناسب است؟

ارتودنسی یکی از روش‌های قطعی برای اصلاح نابهنجاری‌های فک و دندان است که می‌توان را در هر سنی انجام داد و به نتیجه دلخواه رسید.

با این حال بنا بر توصیه‌های آکادمی دندان‌پزشکی کودکان آمریکا بهترین سن برای ارتودنسی 7 سالگی است. انجام ارتودنسی در سنین پایین مزایای فراوانی مانند جلوگیری از پوسیدگی زود هنگام دندان‌ها دارد.

همچنین زودتر به نتیجه مطلوب می‌رسید. ارتودنسی دارای تکنیک‌های مختلف بوده و طول درمان آن هم با توجه به سن و مشکل متفاوت است؛ با این حال هر چه آن را در سن پایین‌تر انجام دهید مدت زمان درمان آن کمتر طول می‌کشد و دامنه استفاده از تکنیک‌ها گسترده‌تر است‌.‌

ارتودنسی برای چه افرادی نیاز است؟

تنها کسی که می‌تواند تشخیص دهد که چه دندان‌‌هایی نیاز به ارتودنسی دارد، متخصص ارتودنسی است. ارتودنسی یکی از روش‌های درمانی بسیار حساس و پر هزینه است که باید توسط پزشکان حرفه‌ای و مجرب انجام گیرد تا به نتیجه مطلوب برسید. البته هزینه ارتودنسی را می‌توانید به صورت اقساطی پرداخت کنید.

اگر در ناحیه فک و دندان‌های خود مشکلاتی را احساس یا مشاهده می‌کنید، برای مشاوره رایگان ارتودنسی با دکتر آصفی از پزشکان حاذق در این زمینه مراجعه کنید.

همچنین بخوانید
ارتودنسی بدون کشیدن دندان

ارتودنسی بدون کشیدن دندان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و در صورت امکان بیماران با عوارض و درد کمتری

مسواک ارتودنسی بین دندانی

اگر در حال حاضر تحت درمان ارتودنسی برای صاف کردن دندان­های خود یا در شرف شروع درمان ارتودنسی هستید، ممکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه دندان هایی نیاز به ارتودنسی دارند
راهنمای مطالعه

برای رزرو وقت با دکتر سهراب آصفی لطفا فرم زیر را تکمیل کنید در اسرع وقت پذیرش کلینیک برای قطعی کردن نوبت‌تان با شما تماس خواهد گرفت.

درخواست شما با موفقیت ثبت گردید. به زودی پذیرش کلینیک برای تعیین زمان معاینه و پاسخ به سوالات‌تان با شما تماس خواهد گرفت.