Close this search box.

مراقبت‌ هایی که بعد از کشیدن دندان عقل باید انجام دهید.

دندان عقل آخرین دندانی است که در دهان انسان‌ها شروع به رویش می‌کند و همین اتفاق باعث بروز مشکلاتی ناخوشایند برای افراد می‌شود.

در واقع بسیاری از افراد با رویش دندان عقل مجبور به انجام جراحی می‌شوند چراکه این دندان پس از رشد و تکامل دندان‌ها فک بالا و پایین شروع به رشد می‌کند و آسیب‌ زیادی به سایر دندان‌ها و لثه وارد می‌کند.

طبیعتا این موضوع برای همه افراد آزاردهنده خواهد بود و به همین دلیل جراحی را انتخاب می‌کنند.

به بهتر است تا کارهایی که بعد از کشیدن دندان عقل باید انجام دهیم را از قبل یاد بگیرید تا پس از جراحی دچار مشکل نشوید.

چرا دندان عقل را جراحی می‌کنند؟

همان‌گونه که در ابتدا بیان شد، دندان عقل آخرین دندانی‌ است که در دهان شروع به رویش می‌کند. به عبارتی، دندان عقل زمانی شروع به رویش می‌کند که رشد و تکامل تمامی دندان‌های فک پایین و بالا، به پایان رسیده و جایی برای دندان عقل باقی نگذاشته‌اند.

از این جهت دندان عقل با آسیب رساندن به سایر دندان‌ها رشد می‌کند و نیازمند جراحی می‌شود.

به بیان بهتر، به علت کمبود فضا، ممکن است با فشار به سایر دندان‌ها و پاره کردن لثه‌های قسمت فک بیرون زده و درد زیادی را برای بیمار ایجاد کند.

از طرفی ممکن است ک این دندان از قسمت‌های نامتعارف از جمله سقف دهان و یا بالا و پایین لثه‌ها به بیرون نفوذ کند که علاوه بر درد زیاد، ظاهری زشت و نامناسب برای فرد ایجاد می‌کند.

در نهایت با بروز این مسائل دندانپزشک اقدام به جراحی می‌کند تا این مشکل را برطرف کند.

البته با انجام کارهایی که که بعد از کشیدن دندان عقل باید انجام دهیم، می‌توان تا حد زیادی از درد این جراحی کاست و روند بهبودی را سرعت بخشید.

دندان عقل چگونه کشیده می‌شود؟

دندان عقل در هر فرد به شکل مخصوصی شروع به رویش می‌کند و در هر فرد یکسان نیست. از این جهت با توجه به نظر پزشک، نحوه کشیدن این دندان مشخص می‌شود.

دندان عقل در برخی از افراد به شکل ارثی و به صورت پنهان و نیمه پنهان بروز می‌کند که باعث می‌شود فرد در فواصل کوتاه مدت درد زیادی را تجربه کند.

توجه داشته باشید که دندان عقل مشکلات دیگری اعم از ناهماهنگی میان دندان‌ها، سختی و اذیت در هنگام جویدن و… را برای فرد به وجود می‌آورد.

در نهایت با بررسی تمام موارد، نحوه کشیدن دندان توسط دندان‌پزشک اعلام می‌شود.

به خاطر داشته باشید که کشیدن دندان عقل نسبت به سایر موارد سخت‌تر و پیچیده‌تر خواهد بود.

در این شرایط با رعایت کار هایی که بعد از کشیدن دندان عقل باید انجام دهیم، می‌توان مشکلات مربوط به دهان و‌ دندان را تا حد زیاد کاهش داد.

بعد از کشیدن دندان عقل باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

پس از کشیدن دندان عقل لازم است تا یک سری اقدامات را برای کاهش درد و تورم انجام دهید تا فرایند بهبودی سرعت بیشتری پیدا کنند و آسیب‌های ناشی از آن تا حد زیادی کاهش یابند.

از جمله اقدامات مهم بعد از جراحی دندان عقل عبارت‌اند از:

استفاده از کمپرس یخ بعد از کشیدن دندان

یکی از نکات مهم که باید بعد از جراحی دندان به آن توجه داشته باشید، کمپرس آب یخ است‌.

بلافاصله بعد از انجام جراحی تا بیست و چهار ساعت می‌توانید از این روش استفاده کنید.

برای این کار چند تکه یخ را در یک پارچه تمیز گذاشته و در سمتی که جراحی دندان انجام شده، روی صورت قرار دهید.

پس از نیم ساعت کمپرس را برداشته و به مدت دو ساعت اجازه دهید تا سرما به قسمت‌های مورد نظر نفوذ کند.

با انجام این روش، درد ناشی از جراحی و تورم آن، به طرز چشم‌گیری کاهش خواهد یافت.

کمپرس گرم بعد از جراحی دندان عقل

پس از گذشت ۲۴ ساعت از زمان جراحی می‌توان از این روش استفاده کرد. به عبارتی این روش از جمله کارهایی که بعد از کشیدن دندان عقل باید انجام دهیم.

با استفاده از یک کمپرس آب گرم و یا یک حوله گرم می‌توانید صورت را در ناحیه جراحی گرم نگه دارید تا جریان خون در این ناحیه افزایش پیدا کرده و تورم در یک نقطه جمع نشود.

با این روش می‌توان تا حد زیادی از بروز درد جلوگیری کرد.

نحوه خوابیدن بعد از کشیدن دندان

در این مدت بهتر است که از یک بالشت اضافه استفاده کنید و سر خود را به شکلی قرار دهید که در وضعیت بالاتری نسبت به بدن قرار بگیرد.

در این صورت خون زیادی در این قسمت جمع نمی‌شود و آسیب‌های ناشی از این موضوع کاهش می‌یابد.

شستن دهان با دهانشویه بعد از کشیدن دندان

یکی دیگر از کار هایی که بعد از کشیدن دندان عقل باید انجام دهیم، شستشوی دهان است.

به این منظور با استفاده از دهان‌شویه مخصوص و یا محلول آب نمک می‌توانید دهان خود را شستشو دهید.

لازم است تا در یک لیوان آب گرم، حدود یک قاشق نمک ریخته و مخلوط کنید.

نکته: شستشوی دهان باید به آرامی انجام شود و همین‌که آب به آرامی درون دهان چرخانده شود، کفایت می‌کند.

شستشویی که شدت آن زیاد باشد می‌تواند لخته موجود در حفره جراحی را از بین برده و درد زیادی برای فرد به وجود آورد.

چه غذایی بعد از کشیدن دندان بخوریم؟

توصیه می‌شود تا افراد پس از جراحی از غذاهای نرم و آبکی مانند انواع سوپ‌های رقیق، پودینگ، ماست و… را با فشار و بلع ملایم، میل کنند.

دقت داشته باشید ک این غذاها نباید خیلی داغ و یا خیلی سرد باشند.

مصرف مایعات داغ می‌تواند لخته موجود در حفره دهانی را از بین برده و درد زیادی را به فرد متحمل کند.

مسکن بعد از کشیدن دندان

بعد از جراحی، پزشک معالج مقداری دارو و آنتی بیوتیک برای فرد تجویز می‌کند که با مصرف این داروها می‌توان تا حد زیادی درد ناشی جراحی را کاهش داد.

توجه داشته باشید که آنتی‌بیوتیک برای همه تجویز نمی‌شود اما در صورت تجویز باید حتما تا پایان زمان تعیین شده توسط پزشک، مصرف شود و فرد سرخود مصرف دارو را قطع نکند.

سيگار كشيدن بعد از كشيدن دندان عقل

هر نوع مکیدن با استفاده از دهان می‌تواند به خارج شدن لخته از حفره جراحی کمک کند.

بنابراین یکی از کارهایی که بعد از کشیدن دندان عقل باید انجام دهیم پرهیز از فعالیت‌های دهانی است.

از این جهت خوردن غذا با نی، مصرف دخانیات از حمله کشیدن قلیان، سیگار و… تا چند روز برای بیمار ممنوع خواهد بود.

علاوه بر این موارد، بعد از جراحی نباید خون‌آبه موجود در دهان را به بیرون تف کند، اگر شرایط فراهم بود فرد باید این مایع را ببلعد و اگر این امکان وجود نداشت بهتر است که دهان را باز نگه‌دارد تا از گوشه دهان این آب به بیرون ریخته شود.

ورزش و فعالیت بدنی پس از جراحی کشیدن دندان عقل

فعالیت‌های ورزشی سنگین نیز می‌توانند به درد و خونریزی در این ناحیه دامن زده و موجب آزار فرد شوند.

بعد از جراحی به چه نکاتی باید توجه داشت؟

دندان عقل آخرین دندانی است که در دهان شروع به رویش می‌کند، به همین دلیل ممکن است که به دندان‌های فک بالا و پایین آسیب رسانده و مشکلاتی برای فرد به وجود آورد.

این دندان‌ها در هر فرد به شکل مخصوصی رشد می‌کنند و در همه افراد به یک شکل بروز نخواهند کرد. از این جهت نحوه کشیدن دندان برای هر فرد متفاوت است.

البته پزشک ممکن است تا جراحی دندان را برای افراد تجویز کند که در این صورت باید بعضی کار ها را بعد از کشیدن دندان عقل انجام دهیم. کمپرس سرد، کمپرس گرم، خوردن مایعات ولرم و… می‌تواند به کاهش درد و تورم کمک کند.